Alice app ska gamifiera bra vanor för gamers

Alice App.

När Alice Anglesjö läste vid webbutvecklingsprogrammet på Högskolan i Skövde började hon fundera på att en dag utveckla en egen app. Efter ett par ratade idéer kommer appen flick att lanseras i en första version under våren 2024.

- Appen ska stötta gamers i att skapa hälsosamma vanor. Det handlar inte om att man ska spela mindre utan att få till smarta vanor i kombination med sitt spelande. I appen kommer användaren att få poäng för till exempel sömn och rörelse. Att appen heter just flick är lite av en lek med ord - en flick är en snabb rörelse med datormusen, säger Alice.

App Screenshots (1).

Alice flyttade till Skövde från Norrköping när hon började studera på Högskolan och började snabbt att trivas. Studentlivet får höga betyg av Alice och att Skövde är en stad med mycket kopplingar till dataspelsutveckling märktes tydligt. Efter studierna fick Alice jobb i sina gamla hemtrakter och flyttade tillbaka. Men bara ett kort tag.

Både jag och min sambo kände att vi inte var helt klara med Skövde

- Både jag och min sambo kände att vi inte var helt klara med Skövde. Vi hade mycket kompisar kvar här och när vi letade lägenhet så kollade vi i Skövde också. Sen blev det här vi köpte. I början jobbade vi på distans båda två och det fungerade fint! säger Alice. 

Nyfiken på Skaraborg? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Nyhetsbrevet är fyllt av information om personer i Skaraborg. Här finns också tips om stora arbetsgivare och kommande evenemang. 

Nyhetsbrev
Håll kontakten!
230420 LIS 035.

Appen uppmuntrar hållbart spelande

Appen kommer främst att vara riktad mot personer i åldern 13-25 år. För att skapa appen har Alice pratat både mycket med gamers och med sådana som inte spelar, tillexempel föräldrar till unga som gärna sitter mycket vid datorn. 

- Idéen till appen fick jag när corona kom. Jag pluggade på Högskolan i Skövde och plötsligt var all undervisning digital. Eftersom mitt stora intresse är gaming så satt jag plötsligt bara framför datorn. Jag fick problem med ryggen och ont i huvudet och insåg att vi måste vara många som känner så här. Att få till goda vanor är inte så lätt, så jag tänkte att någon borde göra en app för att göra det enklare, säger Alice.

Och varför skulle inte denna ”någon” vara just Alice själv? Alice hade sedan tidigare kontakt med Science Park Skövde och fick där stöd att komma igång. Nu är målet att lansera appen under våren.

Alice Utveckling.

I appen kommer användarna att kunna plocka poäng genom att göra hälsosamma val. Poängen kan sedan bytas mot exempelvis rabatter hos olika företag med gaming-koppling.

För Alice är det viktigt att lyfta fördelarna med spelandet. 

- Att spela ger så mycket förmågor, ofta helt utan att du märker att du tränar på det. Saker som ofta efterfrågas av arbetsgivare, som att kunna jobba i team, vara duktig på problemlösning och språk - allt det här kommer med spelande. Genom att använda appen och göra smarta hälsoval hoppas jag att fler får hjälp att göra gaming till något som bara är positivt för den som spelar, säger Alice.

Om appen

Flick är en app som ska göra hälsa och välmående roligt för gamers genom att blanda gamification med beprövade koncept kring hur man bygger bra vanor. Med det erbjuder Flick ett hållbart sätt för företag inom spelbranschen att marknadsföra sina erbjudanden samtidigt som de bidrar till en förbättrad hälsa hos sina spelare.

Flick - step up your game

Senast publicerad: 2024-02-06